Zaplanuj pobyt
Przyjazd 21
lis 2024
Wyjazd 22
lis 2024
Zaplanuj pobyt

Gwiazdki hotelowe - co oznaczają i jak są przyznawane?

Gwiazdki hotelowe - co oznaczają i jak są przyznawane?

Zastanawiasz się, jak wybrać odpowiedni hotel? Zwróć uwagę nie tylko na lokalizację czy cenę, ale także gwiazdki hotelowe. Oznaczenie to pomoże Ci określić standard obiektu, wyjaśniając czego możesz się spodziewać na miejscu. Co oznaczają gwiazdki hotelowe i za co się je przyznaje?

Skąd się wzięły gwiazdki hotelowe?

Gwiazdki w hotelach nie zostały stworzone z myślą o branży turystycznej. Obecna klasyfikacja gwiazdek hotelowych wzorowana jest na systemie oznaczania butelek brandy we Francji. Symbole umieszczone na etykietach butelek informowały o okresie leżakowania alkoholu. Co ciekawe, wiele źródeł podaje, że pomysł wziął się od przelatującej na niebie komety w czasie zbiorów winogron. Takie zjawisko miało świadczyć o tym, że trunek zyskiwał wyjątkowy smak. Znaczenie gwiazdek hotelowych można porównać więc do jakości brandy – im lepszy alkohol, tym więcej gwiazdek na etykiecie.

Za co są gwiazdki w hotelach?

Jaki obiekt może się o nie ubiegać? Podstawowym wymogiem jest posiadanie co najmniej 10 pokoi z przewagą jedno- i dwuosobowych. Obiekt powinien też świadczyć usługi dodatkowe dla klientów, za które przyznawane są gwiazdki hotelowe. Znaczenie tych symboli opisuje standard konkretnego miejsca.

Hotele, gwiazdki, wymogi – pod uwagę bierze się:

  • wygląd części mieszkalnej i otoczenia obiektu,
  • wyposażenie sypialni i łazienki,
  • usługi gastronomiczne, recepcyjne i udogodnienia,
  • instalacje i urządzenia w hotelu.

Klasyfikacja gwiazdek hotelowych

W uproszczeniu znaczenie gwiazdek hotelowych opisuje wyposażenie oraz standard, który zapewnia dany obiekt. Oficjalna klasyfikacja przyjmuje 5-gwiazdkowy system stosowany na całym świecie. Czasami można się jednak spotkać z symbolami 7 gwiazdek w hotelach – oznaczenie to zarezerwowane jest dla miejsc absolutnie luksusowych. Jak jednak wygląda standardowa klasyfikacja gwiazdek hotelowych i jakie kryteria należy spełnić?

Podstawowe hotele – gwiazdki, wymogi, warunki

1 gwiazdka w hotelu to obiekt spełniający podstawowe wymagania. W pokoju znajduje się łóżko, szafa, umywalka i stolik nocny, ale łazienka może być zlokalizowana poza nim. Nie znajdziemy tu jednak klimatyzacji, telewizora czy mini barku.
2 gwiazdki hotelowe to znak, że do pokoju przypisana jest prywatna łazienka, wyposażona w zestaw podstawowych kosmetyków. Do dyspozycji mamy też telefon, telewizor i czynną zazwyczaj przez całą dobę recepcję.

Komfortowe obiekty – 3 gwiazdki w hotelu

3 gwiazdki hotelowe przyznawane są obiektom, które zapewniają gościom komfortowe warunki. Obiekt dysponuje restauracją, usługami room-service, a obsługa całodobowej recepcji zna przynajmniej dwa języki. Pokoje są większe, zadbane i dobrze urządzone, a w łazience można znaleźć nie tylko kosmetyki, ale również ręczniki. Najczęściej goście mogą korzystać też z sieci WiFi oraz drobnych usług dodatkowych.

4* obiekt premium - znaczenie gwiazdek hotelowych

Najlepsze obiekty w klasyfikacji gwiazdek hotelowych wyróżniają się wysokim standardem i świetną lokalizacją. W takich miejscach nie brakuje wykwalifikowanej obsługi, dobrej restauracji z szerokim menu czy specjalnych udogodnień. 4 gwiazdki w hotelu oznaczają doskonale wyposażone pokoje z piękną łazienką i dostępem do Internetu. Na terenie obiektu znajdują się też kluby, kawiarnie, sale konferencyjne oraz strefy basenowe. 

Przykładem takiego miejsca jest zlokalizowany w sercu Szczecina Hotel Dana, który zachwyca wystrojem wnętrz, pysznym jedzeniem i usługami na najwyższym poziomie. Goście mogą skorzystać ze nie tylko z restauracji, ale też kameralnej strefy wellness & SPA czy centrum konferencyjnego. Hotel obsługuje osoby prywatne i firmy, organizuje też bankiety, szkolenia oraz spotkania biznesowe. Pobyt w tym 4* hotelu może być też świetnym pomysłem na docenienie swoich pracowników. Taka premia uznaniowa doskonale motywuje do działania i zachęca do osiągania kolejnych sukcesów.

Za co są gwiazdki w hotelach 5*?

Znaczenie gwiazdek hotelowych w obiekcie 5-gwiazdkowym jest bardzo podobne, a różnica między 4*jest niewielka. Pokoje są nieco większe, obsługa zmienia pościel codziennie, a w łazience muszą znaleźć się ręczniki oraz szlafroki kąpielowe. Goście mogą korzystać też z wyjątkowych usług odnowy biologicznej. Warunkiem 5 gwiazdek w hotelu jest również obecność przynajmniej jednego dużego apartamentu i miejsc parkingowych.

Czym różnią się gwiazdki w hotelach na świecie?

Oficjalne zasady klasyfikacji gwiazdek hotelowych obowiązują zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Warto pamiętać jednak, że standard może różnić się w zależności od konkretnego kraju. Przyjmuje się, że 3 gwiazdki w hotelu to gwarancja dobrych warunków, ale w Egipcie czy Turcji standard będzie niższy niż w Europie. W przypadku takich destynacji warto więc odjąć jedną gwiazdkę. Rozbieżności te wynikają w dużej mierze z innego rozumienia standardów hotelowych, różnic kulturowych oraz organów odpowiadających za klasyfikację gwiazdek hotelowych.

Gwiazdki hotelowe - jak wybrać odpowiednie miejsce?

Zanim zdecydujesz się na konkretne miejsce, jasno określ swoje potrzeby – inaczej przecież planuje się pobyt z dziećmi, a inaczej wyjazd służbowy. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o obiekcie i liczbie gwiazdek w hotelu, możesz zajrzeć też do Ewidencji Obiektów Hotelarskich.

 

Zapisz się do newslettera Czekają na Ciebie najnowsze promocje i wydarzenia!

newsletter

Zapisz się na nasz newsletter.

Aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, Serwis wykorzystuje pliki cookies zapisywane w pamięci przeglądarki. Szczegółowe informacje na temat celu ich używania, w tym przetwarzania danych dotyczących aktywności użytkownika oraz personalizacji reklam, oraz możliwość zmian ustawień plików cookies, znajdują się w Polityce prywatności.
Klikając ZAAKCEPTUJ WSZYSTKIE, wyrażasz zgodę na korzystanie z technologii takich jak cookies i na przetwarzanie przez Dana Invest Sp. z o.o., Radzymińska 326, 05-091, Ząbki , Twoich danych osobowych zbieranych w Internecie, takich jak adresy IP i identyfikatory plików cookie, w celach analitycznych i marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań, mierzenia ich skuteczności oraz przetwarzania danych użytkownika dla celów analitycznych). Zmiany ustawień plików cookies oraz szczegółowe preferencje dotyczące zgód możesz dokonać w ustawieniach.

Zarządzaj ustawieniami dotyczącymi prywatności
Niezbędne pliki cookies

Pliki cookies niezbędne do działania usług dostępnych na stronie internetowej, umożliwiające przeglądanie ofert lub dokonywanie rezerwacji, wspierające mechanizmy bezpieczeństwa, m.in.: uwierzytelnianie użytkowników i wykrywanie nadużyć. Te pliki są wymagane do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej. Nie wymagają Twojej zgody.

Analityczne pliki cookies

Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Wyrażając zgodę na te pliki cookies, zgadzasz się na przetwarzanie danych dotyczących Twojej aktywności na stronie w celach analitycznych.

Marketingowe pliki cookies

Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące aktywności użytkownika, produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Zgoda na te pliki cookies oznacza, że Twoje dane mogą być używane do personalizacji reklam oraz analizy skuteczności naszych kampanii reklamowych.

Twoje preferencje nie zostały jeszcze zapisane