Życzliwość, kultura osobista i takt – zawsze się sprawdzają, niezależnie od miejsca: w domu, pracy czy na ulicy. Dobra znajomość sztuki życia nie tylko sprawia, że jest ono przyjemniejsze, ale pozwala też pełniej z niego korzystać. W podróży, gdzie spotykamy różne kultury i osobowości, te cechy mają szczególne znaczenie. Choć zasady savoir-vivre’u w hotelu niewiele różnią się od tych na co dzień, warto pamiętać o kilku detalach, które umilą pobyt zarówno nam, jak i innym gościom.
Savoir-vivre w hotelu – podstawowa zasada
Francuski powieściopisarz Gustave Flaubert mawiał, że podróżowanie uczy skromności. Widzimy wówczas, jak niewiele miejsca zajmujemy w świecie. I to właśnie te słowa doskonale oddają sens podstawowej zasady, o której powinniśmy pamiętać w podróży. Zatrzymując się w hotelu, pamiętajmy, że nie jesteśmy w nim sami. Miejmy na uwadze, że nie są to nasze cztery ściany, w których możemy robić wszystko to, czego dusza zapragnie. Gdy rozejrzymy się wokół dostrzeżemy, że obok nas są inni ludzie, z którymi dzielimy hotelową przestrzeń.
Aby w pełni cieszyć się udogodnieniami hotelu i uczynić go miejscem idealnym do relaksu i odpoczynku, warto przestrzegać kilku zasad: być uprzejmym, życzliwym i taktownym. Wszystko to zawiera się w jednym, znaczącym pojęciu – „savoir-vivre w hotelu”. Na czym więc polega hotelowy savoir-vivre i jakie zasady warto mieć na uwadze?
Hotelowy savoir-vivre – w tłumie i w odosobnieniu
Pierwszą i podstawową zasadą jest unikanie hałasu. W każdym obiekcie noclegowym obowiązuje cisza nocna, która zazwyczaj rozpoczyna się o godzinie 22 i trwa do godziny 7 następnego dnia. Przestrzeganie czasu jest również ważne w przypadku gości, którzy do hotelowego pokoju chcą zaprosić osoby niezameldowane w obiekcie. Dla przykładu – w hotelu Dana w Szczecinie, takie osoby mogą przebywać w pokoju naszego gościa w godzinach od 7 do 22. Pokoju nie można natomiast podnająć innej osobie, nawet jeśli nie upłynął jeszcze czas naszej rezerwacji.
Pamiętajmy również, że nawet zamykając za sobą drzwi pokoju, powinniśmy ściszyć głos o pół tonu. Hotelowe ściany zniosą wiele, ale z pewnością nie są aż tak dźwiękoszczelne, by zagłuszyć słuchanie głośnej muzyki o północy. Ową ciszę warto celebrować także podczas dnia, korzystając z przestrzeni wspólnych. Rozmawiając przez telefon czy biorąc udział w wideokonferencji – używajmy słuchawek. Pamiętajmy, że recepcja czy hotelowa kawiarnia to nie sala konferencyjna.
A jak zachowywać się w hotelu korzystając z części niosących relaks, takich jak basen czy SPA? Tutaj również obowiązuje hotelowy savoir-vivre. Przestrzegajmy regulaminu danego obiektu i stosujmy się do zaleceń obsługi. Szanujmy wspólną przestrzeń i drugiego człowieka. Dowodem życzliwości w stosunku do innych jest również przestrzeganie dress codu. Dlatego jeśli po sesji w saunie dopadnie nas głód, to zanim udamy się do hotelowej restauracji, zadbajmy o odpowiedni outfit.
Czego nie wypada robić w hotelu?
Zachowanie w hotelu powinno być przede wszystkim stosowne. Wiedząc już, co nakazuje hotelowy savoir-vivre, warto dodatkowo podkreślić to, czego nie wypada robić w hotelu. Jakich zachowań unikać, by samemu móc cieszyć się spokojnym pobytem i nie zakłócać go innym?
Tutaj warto skupić się przede wszystkim na takich kwestiach jak zabieranie ze sobą hotelowych pamiątek, wynoszenie jedzenia czy wręcz przeciwnie – wnoszenie do obiektu własnego jedzenia. Zatem, czy można wynosić jedzenie z hotelu? Co można zabrać z pokoju, a co będzie traktowane jako kradzież?
Zasady obowiązujące w hotelu są bardzo proste – posiłkowa etykieta jasno mówi, że nie wynosimy jedzenia na zapas. Zapasów nie robimy również na swoim talerzu – znacznie lepiej widziana jest dokładka niż nakładanie porcji wysypujących się z naczynia. A jeśli o wynoszeniu mowa – czy możemy zabrać ze sobą hotelową pamiątkę?
Pamiętajmy, że dla każdego gościa przeznaczone są rzeczy jednorazowego użytku. Oznacza to, że jednorazowe kapcie, zestaw kosmetyków czy czepek kąpielowy możemy spokojnie zabrać ze sobą. W pokoju pozostawiamy natomiast ręczniki, szlafroki czy elementy dekoracji.
Jak zachować się w hotelu?
Jeśli kiedykolwiek będziemy mieć wątpliwości co do tego, jak zachować się w hotelu, pamiętajmy o zasadach dobrego wychowania, które obowiązują na co dzień. Pamiętajmy również, że obsługa hotelowa jest po to, by nam pomóc. Za pomoc odwdzięczyć możemy się zarówno miłym słowem, ale i napiwkiem. Ten możemy zostawić w pokoju, w widocznym miejscu.
Znając podstawowe zasady zachowania w hotelu, możesz bez żadnych obaw udać się w podróż. Niezależnie od tego, czy planujesz rodzinny wypad, wyjazd we dwoje czy imprezę integracyjną w Szczecinie i zależy Ci na przyjemnym oraz komfortowym pobycie, hotel Dana i jego załoga dołoży wszelkich starań, by uprzyjemnić Ci ten czas. Chcemy by każdy gość czuł się u nas wyjątkowo!